Csirkefejjel a Rózsadombra [Népszabadság riport]

A biciklis futár gyors, ritkán sérül, és viszonylag jól keres

Másfél tucat biciklisfutár-szolgálat kínálja csendes, gyors és környezetbarát fuvarjait az amúgy meglehetősen kerékpárellenes főváros csendes, gyors és környezetbarát megoldásokra fogékony cégeinek és civiljeinek.

A piacot egy nagyobb és négy kisebb cég uralja, nagyjából 160 pedálossal, a többi vállalkozás egy-két emberrel működik.

Az első futárszolgálat, a Hajtás Pajtás 1993-ban alakult, a többiek jellemzően1999 és 2002 között, elsősorban iratok, CD-k, nyomdai filmek és véletlenül otthonfelejtett holmik (telefon, kulcs, jogosítvány) szállítására. Mindent visznek, ami elfér egy ember hátán, és könnyebb egy gázkazánnál, de az extra méretű, súlyú tárgyakat is megpróbálják elmozdítani, többnyire utánfutóval. A cégvezetők kérdésünkre, hogy van-e olyasmi, aminek továbbítását megtagadják, egyként azt mondták: ami törvénybe ütközik, értsd: kábítószer, fegyver, robbanószer. Hozzáteszik viszont: nem mindig látszik a borítékon, hogy tiltott anyag van-e benne. A leggyakoribb megrendelők média-, reklám- és szoftvercégek, bankok, ügyvédek, légitársaságok, kereskedelmi képviseletek. Az állami és a civil megrendelés minimális, a kuncsaftok zöme fiatal vagy fiatalos.

Az öt nagy cég pedálosai öszszesen nagyjából 1100-1300 fuvart zavarnak le naponta. A statisztikát a 120 embert foglalkoztató Hajtás Pajtás nyomja meg igazán a maga napi 900-1100 menetével. A másik négy, 4-17 biciklistával működő cég, azaz a CCB Elit Express, a Herce-Hurca, az Aranykerék és a Pikk-Pakk napi húsz és százötven szállítás között teljesít. Az átlagos menetidő – a küldemény felvételével és leadásával együtt – mindegyiküknél nagyjából egy óra. Robbanómotor nélkül ez nem rossz idő. Egy-egy futár képességeitől, rutinjától és persze a távolságtól függően, 6 és 20 fuvar között produkál naponta, és 80-120 ezer forintot keres havonta, teljesítményének függvényében. Az árak változóak, nagyjából 600 forintról indulnak, és úgy 3400 forintig mennek fel. A szolgálatok zónarendszerben dolgoznak. A felsoroltaknak egyébként van saját honlapjuk, ott az árakról is részletesebben tájékozódhat az érdeklődő.

A futárok zöme húsz-harminc éves, érettségizett férfi. Megkérdeztük a cégvezetőket, milyen szempontok alapján választják ki őket, másképpen: kiből lehet kerékpáros futár? Van, aki azt mondja, bárkiből, aki az időjárási viszonyoktól függetlenül képes letekerni napi száz kilométert, van, aki azt, hogy jó biciklis futár csak kevesekből lesz. Más a kritériumokhoz sorolta a városismeretet is, de a többség egyként vallja: a jó bicikli, a problémamegoldóképesség és az udvariasság is elemi elvárás. A válaszokból bátran megállapíthatjuk, hogy a szakmát a munkaerő-túlkínálat jellemzi.

A kerékpáros futárok csak elvétve szenvednek balesetet, és akkor sem komolyat, a legjellemzőbb a zúzódás, ami meglepő, ahhoz képest, hogy Budapestet a legelfogultabb városházi vezető sem merné biciklibarátnak nevezni. Ha már itt tartottunk, megkérdeztük azt is, mi az, ami a budapesti közterületeken a legjobban fáj a kerékpárral dolgozónak, és mit tenne, hogy ne fájjon annyira. A legfrappánsabb válasz az volt, hogy az autósok fájnak a legjobban, és a kín akkor csökkenne, ha Budapest a lehető legjobban hasonlítana Koppenhágára. Egy másik vezető úgy látja, az autósok zöme tulajdonképpen rendes ember, de a biciklis, ha jót akar, ne higgyen vakon a KRESZ által biztosított előnyében. Egy harmadik azt emelte ki, hogy sok úrvezető lenézi a biciklistát, és panaszkodnak az osztatlan, azaz a gyalogosokkal közös bicikliutakra, amelyek viszont a kerékpáros-járókelő ellentétet élezik. (Az igazsághoz azért hozzá tartozik, hogy senki nem látott még olyan biciklis futárt, aki megállt volna a pirosnál.)

Némely válaszadónk azt vallja, a piac megtelt, mások azt, hogy lassan megtelik, és van, aki szerint egy piac addig nem telik meg, amíg lesznek emberek, akik az addigiaknál jobb, gyorsabb szolgáltatással rukkolnak elő.

Olykor meglepő szállítmányokat bíznak biciklis futárokra. Vittek már új harisnyát az elszakadt régi helyett nyilvános vécébe cégvezetőnőnek, zöld békát fotózásról haza, élő vízibolhát vízzel töltött nejlonzacskóban, akváriumot aranyhallal, Puskás Öcsi aranycipőjét díjátadó gálára. Szállítottak tízkilós görögdinnyét, amelyre százas szöggel szerelmeslevelet rögzített az ügyfél, 1-1 darab bonbont nyolcvan politikusnak karácsonyra, vért műtéthez, szülinapi ajándékot egy irodaház harmadik emeletéről a negyedikre, egy kiló csirkefejet egy palack Hennessy konyakkal a Rózsadombra, nyolc kiló disznósajtot, öt liter benzint, ötkilós lazacot, frissen kidobott élettárs ruhaneműjét, napközis gyereket bringavázon és hűtőszekrényt utánfutóval.

Népszabadság . Bárkay Tamás. 2004. október 11.

2004. október 11. Rólunk írták

Budapest Gyorsfutár harmadik körzet

Biciklis futár, gyorsan, pikk-pakk! Hívjon most!

06/1 321 9001



Minden jog fenntartva! - Pikk-Pakk 2000 Futárszolgálat Kft. 2010

Powered by Wordpress Webdesign: ZINA DESIGN